Ridtips

Tänkte faktiskt lägga ut en ridtips som jag ofta själv kollar. I bland kan det vara lite svårt att komma på bra övningar när man ska rida. Det är viktigt att variera ridningen och för mig blir det lätt så att jag rider " samma sak" flera dagar eller att jag inte har något upplägg alls. Därför har jag börjat kolla på sidan www.hippson.se Där finns det jättebra ridövningar som passar båder för nybörjare men även till de mer rutinerade ryttarna. Där finns det också hästfolk som bloggar om sin vardag och ger massa tips. Ett exempel är Lisen Fredriksson-Bratt :)

Här hittade jag en övning som jag gjorde idag och var väldigt bra :) ¨

       

Denna övningen gjorde jag fast jag red nere på A- volten istället. Tyckte denna övningen var riktigt bra och kommer absolut fortsätta träna på den, då det är viktigt att träna på övergångar. Lambi gick jättebra även om hon blir stark så lyssnade hon super fint det sista på både skänel o broms :) Övergångar är något man alltid behöver träna på!

Så här skriver de på hippson: 

Volter är kanon om de rids på rätt sätt - men det är vanligt att hästarna sladdar med baken eller att voltspåret blir mer som en fyrkant, menar hippologen Suvi Räsänen.
- Den här övningen är träning i allmän disciplin och lydnad, säger hon.
Hennes övning går att variera i all oändlighet, till exempel genom att växla mellan trav och galopp i stället för mellan alla tre gångarter.
- Visst är det lösgörande att fatta från trav. Men många ryttare är jättedåliga på övergångar från trav till galopp, så jag föredrar fattning från skritt så att både häst och ryttare är i balans, säger Suvi.
Hon anser att anledningen till att man lär sig trav-galopp på många ridskolor är att nybörjare behöver fart för att få igång hästen.
- Jag kan tycka att man tidigare i utbildningen borde lära sig att fatta för skänkeln, i stället för att bara gå på fart.

Gör så här:
Rid enligt skissen. Galopp ett halvt varv, trav ett kvarts varv och skritt ett kvarts varv. Byt varv med jämna mellanrum, konerna hjälper till att få volten rund.
Det går bra att göra om övningen efter egen fantasi och efter hur hästen känns - kanske galopp ett halvt varv och trav ett halvt? Eller bara halvhalter vid konerna?
Ett knep för att få till bättre fattningar är att flytta hästen lite i öppna innan fattningen. Då trillar inte bakdelen in, tipsar Suvi.

Övningen hittar ni här:
http://www.hippson.se/ridovningar/disciplin-pa-voltsparet.htm            


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!