presentation

Eftersom det har klickat in några nya läsare här tänkte jag göra en nu presentation av mig själv:)
 
Mitt namn är som sakt Emelie och jag är 17 år. Bor i den " lilla" staden Falköping som ligger i Västragötaland. Här bor jag med mina föräldrar och fyra syskon i en villa. Jag har en egen häst som heter Lambada. Hon är en maxad D-ponny. En underbara ponny som älskar att hoppa men är även duktig i dressyren. Mina två största intressen i livet är hästar och träning. Älskar att träna och mår som bäst när jag får göra det.
 
Dock drabbades jag i augusti 2011 för en sjukdom som gör att jag lider av ständig huvudvärk. Sjukdomen heter Pseudotumor cerebri ( kan även översättas tom tumör) och gör att jag har ett förhögt tryck inne i huvudet. Det tog ända fram till mars 2012 innan man kom fram till vad det var som orskade min huvudvärk, alltså denna sjukdomen. På grund av huvudvärken fick jag i april 2012 besluta mig för att hoppa av första året på gymnasiet. Då hade jag redan kämpat i sedan skolan började för att gå kvar, men tillslut insåg jag att det inte fanns någon annan väg. Detta beslutet var inte lätt att ta eftersom jag är en tjej som aldrig annars ger upp utan kämpar mig igenom det mesta. Men när man hade gått i så många månader och inte haft en enda minut utan huvudvärken, så var jag helt slut!  
 
Huvudvärken har dessvärre inte bara ställt för det för mig i skolan utan i hela min vardag. I höstas när jag var som sjukast fick jag plåga min själv genom en dag i skolan och sedan när jag kom hem fick jag ta min absolut sista energi att åka ut till stallet och ta hand om Lambi. Att rida var verkligen svårt, men jag hade inte något annat val. När jag fick på mig en ridhjälm kändes det som om huvudet skulle sprängas.. Som tur var hade jag några kompisar som ställde upp och hjälpte mig! När jag kom hem sen från stallet fick jag kasta mig i säng, vilket gjorde att jag inte orkade plugga. Tänk er själva att försöka plugga när huvudet spränger.. Och att jag gick natur gjorde inte saken bättre. Men även träningen försvann ur min värld. Att försöka  gå ut och springa var omöjligt. Det var precis så jag klarade att gå ut och gå.
 
I vår nu har jag börjat att hitta en vardag med denna sjukdomen och försöker sakta men säkert komma tillbaka till mitt " vanliga liv" fast med huvudvärk. De har blivit bättre sedan i höstas, men långt ifrån borta. Jag klarar av att rida ungefär fyra gånger per vecka och jag kan nu gå långa promenader och träna situps, armhävningar och sånt lite försiktigt. Bara för någon vecka sedan tog jag mina första springsteg och det är en väldigt stoooort framsteg:D Förhoppningvis ska jag börja träna på gymma nu och få en personlig tränare som hjälper mig med kost och träningsschema. Detta ska bli riktigt roligt och jag se grymt mycket fram i mott det. Jag har ju gått upp en del i vikt under året p.g.a. att jag inte kunnat träna, men nu ska det bli ändring på det och jag ska äntligen träna till mig den kroppen som jag alltid ha velat ha! Sen ska jag göra en nytt försök med skolan i höst! Sen kommer jag även att skaffa en medryttare till Lambi så att jag orkar allt i stallet :) Men mer om det får ni veta senare;)
 
Nu har ni fått en ordentlig presentation av mig och jag hoppas ni kommer gilla bloggen :) Har ni någon fårga så ställ den !!:D  Kram
 
 
 

Kommentarer
Postat av: E. Madeleine W.

Hej !

Jag har själv huvudvärk väldigt ofta, migrän. Men ännu hjälper det med medicin till det. De dagar jag har det försöker jag slappa, men hålla humöret uppe. Jag har en sjukdom som heter SMA. Det är en muskelsjukdom som gör mig rullstolsbunden. Men det hindrar inte mig att leva :). Kolla in min blogg !

Kram,
E. Madeleine W.

2012-07-28 @ 18:00:33
URL: http://emadeleinew.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback


En gratisdesign av:

jennyjanssons.com

Bilder i headern från weheartit.com


RSS 2.0
Ladda ner en gratis bloggdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!